Thursday, October 13, 2011

Siapa Otai? Kenapa Mereka Di Gelar Otai?

Siapa Otai? Kenapa Mereka Di Gelar Otai?


Gambar kredit.

Otai eBay, Otai eBay, Otai eBay...

Hah! Dia memang otai... Ha! Otai dah masuk dah... Aku ni siapa, newbie je, lainlah dia tu otai...

Otai... perkataan yang sering diguna dan digelarkan kepada mereka yang dah lama berkecimpung dalam sesuatu bisnes. Lama tu takat mana? 30 tahun? 20 tahun? 10 tahun? 6 tahun (saya baru usia ni), 3 tahun? 1 tahun?

Saya tak tahu macam mana nak klasifikasikan perkataan otai ni. Kalau guru, cikgu, tuan, shifu (sifu) itu mungkin boleh dirujuk sebagai seorang yang membimbing, memandu atau melatih.

Mungkin sebab sekarang ini zaman menggunakan slanga otai ni sudah menjadi satu perkataan yang tidak asing lagi. Apa yang saya faham, istilah "otai" itu menunjukkan mereka yang usianya sudah tua, lebih tua dari saya dan orang itu banyak pengalamannya. Contoh ada minah ni, dia ni dah lama berbisnes di eBay sejak tahun 2004 (rasanya) dan usia dia, sudah tentu lebih tua dari saya. Jadi, kalau saya gelarkan beliau otai, itu mungkin kena pada tempatnya.

Otai atau old timer memberi maksud yang sama. Istilah otai itu mungkin tercipta hasil dari gabungan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Ya ke? Heh, pandai-pandai je saya ni.

Kalau ada maksud lain, mungkin anda boleh share, sebab saya bukan otai. Saya pun masih belajar seperti anda juga. :)

P.s: Post pasal otai pun jadi? Layan je lah. Hehe

Jumpa lagi,
Noorizam Shah

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search